در این بلاگ میخواهیم راه هایی برای درمان ساده بیماری ها ارائه کنیم

۱۲ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

پیشگیری و مقابله با کبد چرب

بیماری کبد را می توان به روش های خوراکی و پیشنهادی طب سنتی برطرف کرد. اگر می خواهید چربی کبدتان را برطرف کنید باید برخی پرهیزات غذایی موثر را در پیش بگیرید.ابراهیم ایران‌ دوست بی تحرکی و مصرف فست فود را مهمترین عوامل برای ابتلا به کبد چرب میداند.

 

 

یک متخصص طب سنتی گفت: افراد چاق و دچار اضافه وزن که کمترین میزان تحرک را دارند اصلی ترین گروه‌ها برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

ابراهیم ایران‌دوست متخصص طب سنتی اظهار داشت: افراد چاق و دچار اضافه وزن که کمترین میزان تحرک را دارند اصلی ترین گروه‌ها برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. اما در کنار این گروه، گروه های دیگری هم وجود دارند که بیشترین آمادگی را برای ابتلا به این بیماری دارند.

پیشگیری و مقابله با کبد چرب

وی گفت: از طرفی افراد بی تحرک و علاقه‌مند به غذاهای آماده و فست فودها نیز در گروه افراد مستعد ابتلا به کبد چرب هستند، بنابراین باید هوشیار باشند و با مشورت پزشک خود آزمایش‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

به گفته ایران‌دوست مصرف بی رویه و بی‌قاعده ویتامین A نیز می‌تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

پیشگیری و مقابله با کبد چرب

این متخصص طب سنتی توصیه‌ کرد: از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست فود، انواع شیرینی ها، پیتزا، انواع سرخ کردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشابه های گازدار پرهیز کرده و تا می‌توانید به جای آنها از میوه های تازه، سبزیجات مختلف به ویژه کاهو، خیار، هویج و غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمامی دوره های سنی به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبد کمک می‌کند.

فارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

آسیب های مصرف غذاهای حاوی رنگ های غیرمجاز

استفاده از رنگ های غیرمجاز خوراکی چه آسیب هایی به سلامتی ما وارد میکند و باعث بروز چه مشکلاتی در بدن افراد مصرف کننده می شود این قبیل رنگ های خوراکی غیرمجاز چگونه تهیه می شوند

 

 

 چند هفته پیش‌، خبری از پلمپ شدن رستورانی معروف در خیابان سهروردی در خبرگزاری ها پخش شد. این رستوران معروف و گران‌قیمت به علت استفاده از رنگ‌های غیرمجاز خوراکی بسته شد و سوالات زیادی درباره رنگ‌های خوراکی خوش‌آب و رنگ در ذهن مردم برجای گذاشت.

امروز در بیشتر مواد غذایی از شیرینی‌، شکلات و انواع دسر گرفته تا کباب و پلو، از رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها اگرچه ظاهری زیبا به غذاها می‌دهند اما آسیب‌هایی را هم به بدن وارد می‌کنند و سلامت ما را به خطر می‌اندازند. در این مطلب  از مهندس حسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه در مورد مضرات رنگ‌های غیرمجاز پرسیده ایم رنگ های غیرمجاز مگر چقدر برای سلامت ما مضرند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

عوامل زمینه ساز در بروز سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی می تواندبا انواع عارضه های قلبی و عروقی مرتبط باشد. متخصصان دانمارکی پس از تحقیقات گسترده روی بیماران مبتلا به میگرن دریافتند اکثر آن ها سابقه ابتلا به امراض قلبی داشته اند.

 

 

در حالیکه پیش از این ارتباط میگرن با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی تشخیص داده شده بود متخصصان در یک بررسی جدید به ارتباط این نوع از سردرد با دیگر انواع مشکلات قلبی – عروقی پی بردند.

افرادی با سابقه ابتلا به میگرن بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات قلبی شوند و بروز این بیماری‌ها همچون حمله قلبی، سکته مغزی و ضربان نامرتب قلب در آنان بیشتر مشاهده می شود.

عوامل زمینه ساز در بروز سردردهای میگرنی

در این مطالعه متخصصان دانمارکی به بررسی اطلاعات ۵۱ هزار بیمار مبتلا به میگرن و ۵۱۰ هزار نفر دیگر که میگرن نداشتند پرداختند. در گروه مبتلایان به میگرن بیشتر بیماران زن بودند و بیماری‌شان برای اولین بار در سن ۳۵ سالگی تشخیص داده شد. در شروع آزمایشات هیچ یک از شرکت کنندگان دچار بیماری‌های قلبی – عروقی نبودند.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی، پس از گذشت ۱۹ سال، ۲۴۵۱ نفر از مبتلایان به میگرن حداقل به یکی از انواع بیماری‌های قلبی – عروقی دچار شدند. همچنین در طول انجام این مطالعه به ازای هر ۱۰۰۰ فرد مبتلا به میگرن ۲۵ نفر دچار حمله قلبی شده‌اند در حالی که این رقم در گروه دیگر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۷ مورد بوده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

10 واقعیت جالب درباره خوردن موز که تا به حال نشنیده‌اید

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ موز علاوه بر اینکه یک وعده غذایی بسیار مقوی محسوب می‌شود، به لحاظ پزشکی نیز دارای مزایای متعددی برای سلامت شما است.
 
از جمله خواص منحصر بفرد موز، حفظ کلسیم بدن و جلوگیری از نابودی ذخایر کلسیم استخوان ها است. خوردن موز همچنین به جذب کلسیم بیشتر از شیر و محصولات لبنی منجر می شود و اگر دچار شکستگی استخوان شده اید یا در اثر افزایش سن میزان تراکم استخوان های شما کم شده است، خوردن موز را به عنوان یک مکمل درمانی فراموش نکنید.
 
اگر می خواهید در بزرگسالی ضریب هوشی شما افزایش پیدا کند می توانید با خوردن موز به این رویای شیرین دست یابید. این میوه به دلیل برخورداری از پتاسیم برای تغذیه سلول های مغزی و افزایش فعالیت قوای ذهن بسیار مفید است و می تواند باعث موفقیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان شود.
 
اگر نگران ابتلا به انواع سرطان بویژه سرطان کلیه هستید، موز انتخاب ایده‌آلی محسوب می‌شود چرا که این میوه به دلیل دارا بودن مواد مغذی می تواند نقش محافظتی از کلیه ها در برابر سرطان داشته باشد. همچنین موز با جذب کلسیم مازاد در بدن مانع بروز سنگ کلیه و سایر بیماری های دستگاه مجاری ادراری می شود. خوردن موز همچنین باعث سفیدی و زیبایی دندان ها و جلوگیری از بروز بیماری های لثه می شود.
 
با خوردن موز می توانید دستگاه گوارش خود را بیمه کنید، این میوه معده را تقویت می کند و به دلیل دارا بودن فیبر فراوان در ترکیب خود به هضم غذا و حرکت سریع روده کمک می کند و مواد سمی به این شکل سریعتر از بدن خارج می شوند. بر خلاف یک باور قدیمی میوه موز خاصیت روان‌سازی و ملینی دارد و یبوست را از بین می برد.
 
برای رفع احساس افسردگی و ناراحتی به جای استفاده از انواع داروهای شیمیایی که عوارض جانبی خطرناکی دارند، موز مصرف کنید چرا که در این میوه ماده شیمیایی تریپتوفان وجود دارد که باعث کنترل و تنظیم خلق و خو و نوسانات ذهنی می شود و افراد را خوش خلق می کند.
 
محققان حوزه بهداشت و درمان با تحقیق بر روی داوطلبان دریافته اند افرادی که در رژیم غذایی روزانه آنها موز وجود دارد به دلیل دارا بودن پتاسیم بالا و سدیم کم در ترکیب این میوه کمتر دچار حملات سکته مغزی و قلبی و مرگ در اثر این بیماری ها می شوند.
 
در نهایت موز برای افراد مبتلا به کم خونی مانند قرص مکمل آهن است زیرا در ترکیب موز موادی وجود دارد که جذب مواد غذایی حاوی آهن را بهبود می بخشد و می تواند سبب رفع مشکل کم خونی و فقر آهن در افراد شود.
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

خوردن انار برای چه کسانی ممنوع است؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، انار یک میوه پاییزی است که نام آن ریشه در کلمه یونانی به معنای سیب با دانه‌های درشت دارد. این میوه پرطرفدار دارای طبع سرد و خشک است.

انار دارای ویتامین‌های فراوان، آهن و آنتی اکسیدان است که به میزان ترشی آن مزاج سرد و خشکی اش هم متغیر خواهد بود.

میوه انار علی‌رغم فواید بی نظیری که دارد برای برخی از افراد مضر است و در صورت مصرف عوارضی را برای آن‌ها خواهد داشت.

طبق نظر متخصصان افراد داری مزاج سرد به دلیل نفخ زیاد و سست شدن معده باید از مصرف انار پرهیز کنند. همچنین مبتلایان به زخم معده در صورت استفاده از انار دچار تشدید معده درد می‌شوند.

به گفته متخصصان هسته‌های انار موجب تشدید یبوست می‌شوند، بنابراین افراد دچار یبوست باید از مصرف این میوه خودداری کنند.

انار به علت وجود آهن فراوان در آن باعث ایجاد حالت تهوع، درد شکم و استفراغ خواهد شد؛ بنابراین استفاده از این میوه برای افراد دچار اختلالات هضم توصیه نمی‌شود.

افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید از مصرف انار پرهیز کنند؛ چراکه انار دارای کالری‌های زیادی است که ممکن است وزن افراد را تا دو برابر افزایش دهد.

گفتنی است؛ مبتلایان به فشار خون بالا از خوردن انار به دلیل افت ناگهانی فشار به طور جدی باید دوری کنند. همچنین از خوردن انار تا دو هفته قبل از عمل جراحی باید بپرهیزید.

به عقیده متخصصان خوردن انار به علت داشتن قند بالا برای افراد دارای دیابت توصیه نمی‌شود.

افرادی که هنگام خوردن میوه انار دچار اختلالات پوستی، بلعیدن دردناک، درد و ورم در دهان می‌شوند یا مبتلا به آلرژی هستند باید از خوردن این میوه اجتناب کنند. همچنین استفاده از این میوه برای افراد دچار مشکلات کلیوی توصیه نمی‌شود؛ زیرا وجود آنزیم‌های موجود در آن مانع عملکرد صحیح کبد خواهد شد.

از ارزش تغذیه‌ای انار چه می‌دانید؟

فواید درمانی انار را بشناسید

انار دارای ۷ گرم فیبر، ۳ گرم پروتئین، ۳۰ درصد ویتامین سی، ۳۶ درصد ویتامین کا، ۱۶ درصد فولات و ۱۲ درصد پتاسیم است. هر یک لیوان آب انار حدود ۲۱ گرم قند و ۱۴۴ کالری دارد.

اگر به التهاب فیزیکی ناشی از بیماری‌های مختلف مبتلا شده اید و قصد کاهش آن را دارید، حتما از انار استفاده کنید؛ چراکه خواص آب انار مانند یک داروی بدون عوارض عمل کرده و توانایی بسیار زیادی در کاهش التهاب‌های مشکل‌ساز دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

خوراکی‌های ممنوع برای مبتلایان به تب

غذاهایی مانند چغندر، بادنجان، فلفل قرمز، هویج و کدو تنبل نیز در لیست سیاه قرار گرفتند همچنین در دمای بالا، مصرف لبنیات، روغن نارگیل و گلوتن که بخشی از بسیاری از محصولات (جو، سویا، جو چاودار، جو، محصولات گوشتی نیمه تمام و سوسیس) شامل آن می‌شود هم باید ممنوع شود. از آنجا که یکی از علائم کرونا تب است، از خوردن این مواد غذایی در هنگام تب داشتن خودداری کنید.

مواد غذایی مفید برای مبتلایان به تب

از سوی دیگر متخصص تغذیه اولگا دکر در مقاله‌ای می‌نویسد: نوشیدن آب زیاد ضروری است تا سلول‌های خونی (گلبول‌های قرمز) بتوانند اکسیژن را به اندازه کافی برای سلول‌های ما برسانند. این رژیم غذایی باید حاوی فرآورده‌های پروتئینی (تقویت کننده سیستم ایمنی بدن) و همچنین چربی‌های سالم باشد (تأثیر مثبتی بر عملکرد ریه ها) و کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای دارد که به لطف آن‌ها میکرو فلور روده بهبود پیدا می‌کند.

علاوه بر این موضوع، این متخصص تغذیه بر اهمیت ویتامین‌ها و مواد معدنی در برابر کرونا سخن می‌گوید و توجه ویژه‌ای به ویتامین C دارد.

منبع: شفاآنلاین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

۱۱ دلیل گرفتگی بینی و چگونگی درمان آن

گرفتگی یا احتقان بینی شرایطی است که از التهاب رگ های خونی در قسمت سینوس ها و تورم بافت های بینی سرچشمه می گیرد.

 برای بهبود گرفتگی بینی باید ابتدا دلیل بروز این شرایط را شناسایی کنید. در ادامه با برخی از دلایل شایع گرفتگی بینی و روش های بهبود آن بیشتر آشنا می شویم.

آلرژی ها

افزون بر خارش، عطسه و آبریزش چشم، یکی از علائم کلاسیک آلرژی ها که می توانند به واسطه مواردی مانند گرده گیاهان، گرد و غبار، کپک، و پوست حیوانات شکل بگیرند، گرفتگی بینی است. ساده‌ترین راهبرد اجتناب از این موارد است. اگر از ابتلای خود به آلرژی آگاه هستید، از محرک ها پرهیز کرده یا با پوشیدن ماسک و دوش گرفتن پس از بازگشت به خانه، به ویژه در روزهای خشک و بادی از خود محافظت کنید.

آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز می توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. آنها با مسدود کردن یک ماده شیمیایی به نام هسیتامین که توسط سیستم ایمنی آزاد می شود و در واکنش های آلرژیک نقش دارد، عمل می کنند.

شما می توانید شستشوی بینی را برای پاکسازی آلرژن ها (مواد آلرژی‌زا) مد نظر قرار دهید. شما می توانید از آب تصفیه شده، مقطر یا جوشیده یا از محلول یا اسپری های سالین بدون نسخه استفاده کنید. اگر این قبیل اقدامات در بهبود گرفتگی بینی موثر نبودند، تزریق آمپول های آلرژی را مد نظر قرار دهید.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا

گرفتگی بینی یکی از علائم مشخص سرماخوردگی و آنفلوآنزا است که به واسطه ویروس ها شکل می گیرند. درمان ریشه کن کننده ای برای این بیماری ها وجود ندارد و خودبخود پس از سپری شدن دوره بیماری بهبود می یابند. با این وجود، اگر به خوبی از خود مراقبت نکنید، احتمال ابتلا به یک عفونت ثانویه ناشی از باکتری هایی که در مخاط راکد رشد می کنند، وجود دارد که می تواند حتی شرایط جدی‌تری را موجب شود.

برخی داروهای بدون نسخه سرماخوردگی و آنفلوآنزا حاوی مواد ضد احتقان هستند که به کاهش التهاب در رگ های خونی مسدود شده در بینی کمک می کنند و آنتی هیستامین ها نیز می توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. شستشوی بینی نیز می تواند به پاکسازی ویروس ها و باکتری ها کمک کند.

از دیگر مواردی که می توانید برای مراقبت از خود انجام دهید می توان به نوشیدن آب فراوان، پرهیز از الکل، و استراحت کافی اشاره کرد. کمبود خواب می تواند اثر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد. هنگامی که بیمار هستید، یکی از اولویت های اصلی شما خواب کافی است.

سینوزیت حاد

سینوس ها حفره هایی در جمجمه انسان هستند که به تخلیه مخاط از بدن کمک می کنند. اگر سینوس ها عفونی یا ملتهب شوند، احتمال مواجهه با گرفتگی و احساس پری در بینی وجود دارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

اگر کرونا گرفتیم با نوزاد در خانه چه کنیم؟

آمارها می‌گوید ۵۳ درصد کودکان زیر ۱۲ سال و ۴۰ درصد کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال که به کرونا مبتلا شده‌اند، ویروس را به دیگران منتقل کرده‌اند.

نوزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حالا دیگر تقریبا آن گذاره اولیه که می‌گفت کودکان زیر ۸سال و نوزادان به کرونا مبتلا نمی‌شوند در بین مردم رنگ باخته است. اگرچه تحقیقات و مشاهدات نشان می‌دهد کودکان کرونا را با علائم خفیف‌تر بروز می‌دهند و میزان بستری آنها بدون علائم زمینه‌ای هم کم است اما از آنجایی که کرونا هنوز هم ناشناخته است، تمام پروتکل‌های بهداشتی را باید درباره کودکان هم رعایت کرد و همچنین به یاد داشت که برخی کودکان حتی قربانی کرونا هم شده‌اند. آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید ۵۳درصد کودکان زیر۱۲سال و ۴۰درصد کودکان ۱۲تا ۱۷سال که به کرونا مبتلا شده‌اند، ویروس را به دیگران منتقل کرده‌اند.  

این روزها که آمار ابتلا به کرونا و همچنین بیماری‌هایی که علائم مشابه با کرونا مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی دارند بیشتر شده است مهم است که بدانیم اگر به کرونا مبتلا شدیم باید در قرنطینه خانگی چه نکاتی را نسبت به کودکان و شیرخواران رعایت کنیم.

کودکان را از مبتلایان جدا کنیم

اینکه کودک بپذیرد که برای مدتی باید از پدر و مادر و یا خواهر و برادر خود در عین زندگی در یک خانه جدا باشد، بستگی به نوع شخصیت او و همچنین همکاری دیگر اعضای خانواده دارد. در ابتدا تلاش کنید کودک را از فرد یا افراد مبتلا دور کنید و مانع تماس و ورود او به اتاق فرد مورد قرنطینه بشوید.

اگر کودک برای فهم مسئله قرنطینه دچار مشکل بود و یا نوزادی بود که به فرد مبتلا و مخصوصا مادر برا شیردهی وابستگی داشت شرایط رعایت کمی سختتر می‌شود. تماس‌های غیرضروری با این کودکان را به حداقل برسانید. برای شیردهی و یا تماس ضروری فرد مبتلا باید حتما از ماسک استفاده کند و از در اصطلاح «نفس به نفس» کودک ندهد. اگر نوزاد شما از ماسک می‌ترسد یا به آن واکنش نشان می‌دهد روی ماسک خود نقشی بکشید و یا از انواع رنگی و بچه‌گانه آن استفاده کنید. سطوحی که فرد مبتلا با آن در تماس است را قبل از تماس کودک با آنها، ضدعفونی کنید. همه اینها در عین این است که کودک هم باید مانند افراد مبتلا، حتی اگر هیچ علامتی ندارد مدت مشخص قرنطینه را سپری کرده و به هیچ عنوان از خانه خارج نشود.

وقتی کودکان علائم را بروز می‌دهند

تحقیقات می‌گوید در حالت عادی کودکان ممکن است علائمی را مثل سرماخوردگی از خود بروز بدهند. معمولا داروهای مربوط به سرماخوردگی کودک مثل قطره و شربت استامینوفن و یا سرماخوردگی در خانه‌ها وجود دارد. می‌توان استفاده از این داروها را با دوز مناسب برای کودک طبق آنچه پزشک او قبلا توصیه کرده و یا دستورالعمل دارو گفته است شروع کرد.

اگر مادر کودک شیرخواره مبتلا به کروناست؛ باید بداند که مصرف برخی داروها برای شیردهی اصلا مناسب نیست و تاثیر سوء بر روی نوزاد دارد. به همین خاطر برای مصرف داروهای معمول سرماخوردگی و کرونا برای مادران شیرده باید اول با پزشک مشورت بشود.

در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید

 اگر در خانواده‌ای فرد مبتلا به کرونا حضور دارد و وی یا باقی افراد لازم است به پزشک مراجعه کنند باید پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند. استفاده از ماسک ضروری است. بهتر است از ماشین شخصی برای رفتن به دکتر استفاده کنیم. اما حتی اگر ماشین شخصی در دسترس نیست، در طول مسیر نباید از ماشین پیاده نشویم. همچنین شیشه ماشین در سمتی که فرد مبتلا می‌نشیند و شیشه دیگر ماشین طوری که هوا از خارج بشود باید باز باشد تا دیگر افراد در خودرو مبتلا نشوند. 

کودکان چه علائمی از کرونا را نشان می‌دهند

نکته مهم این است که در صورت ابتلای یک نفر از اعضای خانواده دارای کودک و نوزاد به کرونا، باید وضعیت نوزاد و کودک را مرتب بررسی کرد. تب باید با دارو و یا روش‌های مناسب دیگر کنترل بشود. مراقبان باید تنفس کودک را کنترل کرده و اگر متوجه تنگی نفس، تنفس سریع و شدید و خشکی گلو شدند اقدامات لازم را انجام بدهند.

کودکان و نوزادان در صورت بیماری معمولا علائمی مثل کاهش ادرار، به هم خوردن نظم غذایی و بی‌اشتهایی و اختلال در خواب مثل بی‌حالی و خواب بیش از اندازه بروز می‌دهند. همه اینها می‌تواند علائم ابتلای به کرونا باشد. اگر روش‌های خانگی و داروهای معمول برای کم شدن و یا رفع این علائم جواب نداد باید کودک را با رعایت آنچه از پروتکل‌های بهداشتی افراد مبتلا گفته شد به پزشک برسانید.

به صورت کلی باید سه گذاره را درباره کودکان و نوزادان و کرونا جدی بگیریم.  کودکان و نوزادان هم مانند بزرگسالان به این بیماری مبتلا می‌شوند. کودکان و نوزادان حتی در صورت نداشتن علائم وقتی در تماس با فرد مبتلا بوده‌اند، ناقل به حساب می‌آیند و باید روش‌های قرنطینه درباره آنها اعمال بشود. علائم خفیف کودک را در خانه کنترل کنیم و در صورت بروز شدید علائم او را به پزشک برسانیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

خبر خوش وزیر بهداشت درباره واکسن ایرانی کرونا

وزیر بهداشت گفت: با ورود واکسن کرونای ایرانی به مرحله انسانی، تا اوایل سال آینده خبر خوش ساخت واکسن را به مردم خواهیم داد.

دکتر سعید نمکی درباره وضعیت تولید واکسن کرونای ایرانی، گفت: این واکسن در سه مورد از حدود ۱۲ موردی که بر روی آنها کار می‌شد به نتیجه خوبی رسیده است. خوشبختانه از هفته‌های آینده نیز وارد فاز انسانی آن خواهیم شد.

 

وی افزود: امیدواریم تا اوایل سال آینده و شاید هم زودتر بتوانیم خبر خوش ساخت واکسن را بدهیم. مراحل اعلام و ثبت در سازمان بهداشت جهانی نیز در حال انجام است و ان شاءلله بتوانیم این خبر را به عنوان یک مژده بسیار دلگرم کننده به مردم بدهیم و غرور ملی تقویت شود که ما پا به پای بزرگ‌ترین تولید کنندکان واکسن کویید۱۹ گام برمی‌داریم.

افزایش تستهای روزانه تشخیص کرونا

وزیر بهداشت همچنین گفت: در حرکتی جدیدی که آغاز خواهد شد یک بیماریابی گسترده، توسعه مراکز درمان سرپایی که اکنون ۱۲۰۰ واحد است و به بیش از ۵۰۰۰ واحد خواهد رسید و این یعنی کلیه مراکز بهداشتی و درمانی در شهر و روستا به جز مواردی که برای زنان باردار و موارد غیرکرونایی اختصاص دادیم را زیر بار کرونا خواهیم برد، تست‌ها را از روزی ۲۵ هزار تست به بیش از ۴۰ هزار تست خواهیم رساند.

واردات 3میلیون تست سریع کرونا از کره

وی افزود: همچنین در حال واردات سه میلیون تست‌های رپید یا سریع از کره جنوبی هستیم، این تست‌ها که بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب می‌دهد و نیاز به دستگاه ندارد. البته کار ساخت داخلی این نوع تست نیز خوشبختانه تمام شده است و آنها را نیز به بازار خواهیم آورد تا روزی ۱۰۰ هزار تست را به عنوان موفق ترین روش در تشخیص زودرس انجام دهیم.

نمکی تاکید کرد: با همکاری عزیزان در وزارت ارتباطات ردیابی این افراد تحت شبکه خواهد بود تا موارد مثبت شناسایی شده نتوانند با جابه‌جایی، دیگران را مبتلا کنند. این کار عظیم به ما این مهلت را می‌دهد که در یک ماه آینده بتوانیم به شدت در کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر گام برداریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

کشف جدیدترین فاجعه کرونا در بدن انسان

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نشریه انگلیسی میرِر، با گذشت بیش از ۱۰ ماه از همه گیری کووید ۱۹ در جهان هنوز هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با آن کشف نشده است. به طور متوسط در هر ۱۶ ثانیه در جهان یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد. از تب و سردرد تا مشکلات گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله علائم ناخوشایندی هستند که بیماران کرونایی را درگیر خود می‌کنند. با این حال، این موارد تنها آسیب‌هایی نیست که این ویروس به بدن انسان وارد می‌کنند. به تازگی دانشمندان آمریکایی ابعاد جدیدی از آسیب‌های این بیماری را کشف کرده‌اند.

بر این اساس، محققان دانشگاه اِموری شهر آتلانتا ایالت جورجیا آمریکا اعلام کردند کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های خود ایمنی در بدن انسان شود. بیماری خودایمنی (Autoimmune disease) به دسته‌ای از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که در آن دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به بافت‌های خود بدن را آغاز می‌کند. بیماری‌های خودایمنی می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های قرمز خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند. اغلب این بیماری‌ها مزمن هستند، اما بسته به نوع عارضه ممکن است قابل کنترل باشند. تاکنون ۸۰ نوع از بیماری‌های خود ایمن شناسایی شده است که طیف وسیعی از بافت‌ها و سلول‌های بدن را در بر می‌گیرد. این بیماری‌ها، بیماری‌های مزمنی هستند که مادام‌العمر با فرد باقی‌مانده و قابلیت درمان صد در صد ندارند.

محققان آمریکایی می‌گویند شواهد جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا در برخی بیماران می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خودایمنی و حمله گلبول‌های سفید خون به بافت‌های بدن شود. در خون برخی بیماران کرونایی "آنتی بادی‌های خود واکنش پذیر" دیده شده است. این آنتی بادی‌ها (پادتن) به جای آن که سلول‌های بیگانه و ویروس کرونا را هدف حمله قرار دهند، بافت‌های سالم بدن بیمار را تخریب می‌کنند.

کرونا

در این تحقیقات دانشمندان ۵۲ بیمار کرونایی که شرایط وخیمی داشتند را مورد بررسی قرار دادند. هیچکدام از این بیماران سابقه بیماری‌های خود ایمنی نداشتند. آزمایش‌های مختلف نشان داد بیش از نیمی از این بیماران دارای آنتی بادی‌های خود واکنش گر در خونشان بوده اند. بیش از دو سوم بیمارانی که دارای سطح بالای "پروتئین واکنش پذیر C" در خون بودند (که نشانه التهاب در بدن است)، سیستم ایمنی‌شان اقدام به تولید آنتی بادی برای حمله به بافت‌های بدن کرده بود.


بیشتر بخوانید


با این حال، محققان می‌گویند ما هنوز نمی‌توانیم به قطعیت درباره ارتباط میان شدت بروز علائم کرونا در بیماران و احتمال وقوع بیماری خودایمنی در آن‌ها سخن بگوییم. به طور طبیعی شدت بیماری ویروسی می‌تواند باعث تولید آنتی بادی‌های خود واکنش گر با عوارض کم شود. همچنین هنوز نمی‌دانیم سطح بالای این آنتی بادی‌ها در خون تا چه زمانی طول خواهد کشید. شواهد نشان می‌دهد این آنتی بادی‌ها دستکم برای چند هفته در خون بیماران وجود دارند. با این وجود، نیازمند آن هستیم که بدانیم این فرآیند تخریبی و بیماری‌های خود ایمنی در دوره ریکاوری پس از بیماری کرونا نیز رخ می‌دهد یا نه.

دانشمندان می‌کوشند با شناسایی عوامل دخیل در این موضوع، از آسیب‌های جبران ناپذیر بیماری‌های خود ایمنی در بدن بیماران کرونایی جلوگیری کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی