در این بلاگ میخواهیم راه هایی برای درمان ساده بیماری ها ارائه کنیم

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

وازکتومی چه نوع عملی است ؟ خطرات ، عوارض و زمان بهبود

وازکتومی ( vasectomy ) ، نوعی روش پیشگیری از بارداری در مردان است. در این روش لوله های حاوی اسپرم بریده و بسته می شوند.  اِسپرم برای بارور کردن تخمک زن لازم است. در عمل وازکتومی با برش لوله ها، جلوی رسیدن اسپرم به مایع منی گرفته می شود. بعد از این عمل، انزال صورت می گیرد؛ اما اسپرم وجود نخواهد داشت. این عمل، روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری است که تا بیش از 99 درصد موثر بوده. از هر 100 نفری که از عمل وازکتومی همسرانشان یکسال گذشته است، تنها یک نفر احتمال بارداری دارد. عمل وازکتومی در هر سنی انجام می شود.

وازکتومی چه نوع عملی است؟

وازکتومی یک عمل سرپایی است. عمل وازکتومی را می توانید معمولاً همراه با بی حسی موضعی در مطب پزشک، بیمارستان یا کلینیک انجام دهید. پزشک ممکن است از تیغ جراحی استفاده نکند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

چند توصیه مهم برای پیشگیری از ذات‌الریه

پنومونی ریه یا ذات‌الریه عفونتی است که باعث می‌شود کیسه‌های هوا در ریه‌ها از مایع یا چرک پُر شوند و نفس کشیدن را دشوار کنند.

ذات‌الریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نشریه "بهداشت هاروارد" در این باره آورده است که شایع‌ترین علائم این عارضه سرفه خشک، تب، لرز و خستگی است. علائم دیگر ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد در قفسه سینه باشد. تنگی نفس، گیجی، کاهش ادرار و سبکی سر از علائم شدیدتر عفونت است. در ایالات متحده، پنومونی ریه باعث مرگ سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر می‌شود.

با ادامه همه‌گیری عفونت کووید ۱۹ در سراسر جهان، ذات‌الریه به یک نگرانی بهداشتی بسیار جدی تبدیل شده است. علائم شدیدتر کووید ۱۹، مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس، معمولا به معنای درگیری قابل توجه ریه است. ریه‌ها می‌توانند در اثر عواملی چون عفونت کووید ۱۹، التهاب شدید یا پنومونی باکتریایی ثانویه، آسیب ببینند.

بیشتر موارد ابتلا به ذات‌الریه از نوع ویروسی، نسبتا خفیف هستند اما پیر و جوان هر دو در معرض خطرِ این عفونت قرار دارند. کودکان خردسال و افراد مسن (بالای ۶۵ سال) بیشترین خطر ابتلا به ذات‌الریه و عوارض ناشی از آن را دارند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

چای سبز را هرگز در این زمان‌ها ننوشیم

به گزارش همشهری آنلاین، چای سبز حاوی فواید بسیار زیادی است که می‌تواند سلامت انسان را تقویت کند. اما نوشیدن آن در زمان های خاصی توصیه نمی‌شود .

  • پیش از خواب

اگر از مشکلات بی خوابی رنج می‌برید، شما نباید پیش از خواب چای سبز بنوشید. چای سبزحاوی ماده کافئین است و می‌تواند ترشح ملاتونین را کاهش دهد که این موضوع مانع از خواب راحت و مناسب خواهد شد.

  • هنگام بیدار شدن از خواب

شاید تا به حال گمان می‌کردید نوشیدن چای سبز با معده خالی می‌تواند به آغاز فرایند متابولیسم و سوخت و ساز غذا  منجرشود، اما واقعیت غیر از این است؛ به گونه‌ای که آنتی اکسیدان قوی و  پلی فنول موجود در چای سبز اسید معده را افزایش می‌دهد که این حالت ممکن است باعث ناراحتی معده شود. 

  • بلافاصله پس از استفاده دارو

اگر عادت دارید داروهایتان را با یک فنجان چای میل کنید، باید این کار را متوقف کنید چون  خوردن دارو همراه  یا پس از نوشیدن چای سبز مناسب نیست .  ترکیب مواد شیمیایی موجود در داروها با چای سبز موجب ترش کردن می شود بنابراین همیشه توصیه می‌شود داروهایتان را فقط با آب میل کنید.

  • همراه یا پس از غذا خوردن

چای سبز به فرایند هضم غذا کمک می‌کند، اما اگر شما همراه غذا یا بلافاصله پس از آن  چای سبز بنوشید مانع از جذب عناصر غذایی برای بدن و در دراز مدت منجر به کمبود بسیاری از مواد مغذی و مورد نیاز در بدن تان خواهد شد در نتیجه توصیه می‌شود بین وعده غذایی و نوشیدن چای سبز یک ساعت فاصله بیندازید.

منبع: خراسان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

خوراکی‌هایی که خواب را بهتر می‌کنند

به گزارش همشهری آنلاین، برخی خوراکی‌ها برای خواب شبانه بسیار مناسب هستند. افراد زیادی هستند که نمی‌خواهند بی‌خوابی‌هایشان را با داروهای خواب‌آور درمان کنند، بنابراین به سراغ خوارکی‌ها می‌روند. در اینجا چند خوراکی که برای بهتر خوابیدن استفاده می‌شود، آمده است:

قارچ سفید و خام: حاوی ۳۱۸ میلی گرم پتاسیم در هر ۱۰۰ گرم وعده هستند. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا/ سان دیگو نشان می‌دهد این عنصر می‌تواند به تقویت خواب کمک کند.

هندوانه: بر اساس تحقیقات منتشر شده در Nature Journal، پری بیوتیک‌های غذایی می‌توانند میکروبیوم روده را تغییر دهند و همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا از اختلالات ناشی از استرس در خواب جلوگیری کنید. هندوانه یکی از مواد غذایی حاوی پری بیوتیک است.

بادام هندی‌: اطلاعات دانشگاه موناش نشان می‌دهد که این مغزها سرشار از ترکیب پری بیوتیک هستند. با توجه به این نکته و براساس تحقیق ذکر شده در Nature Journal، خوردن این مواد می‌تواند مانع از اختلال در خواب شود.

انار: دانه‌های انار را روی سالاد خود بپاشید یا این میوه را به عنوان یک دسر مزه دار بخورید. طبق اطلاعات دانشگاه موناش، انار منبع غنی دیگری از پری بیوتیک‌ها است.

بیشتر بخوانید: آبِ این میوه‌ روند پیری را کُند می‌کند

پیاز: می‌تواند راز بهتر خوابیدن شما نیز باشد. اطلاعات دانشگاه موناش این سبزی را به عنوان منبع طبیعی پری بیوتیک برجسته می‌کند. بر اساس تحقیق از مجله Nature Journal، این بدان معنی است که خوردن پیاز به طور منظم می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر مثبت بگذارد.

منبع: اسپوتنیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

چرا نباید صورت خود را با آب داغ بشوییم؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته متخصصان پوست، دوش گرفتن برای تمیز کردن بدن و شستن مو‌ها اقدام بسیار مناسبی است، اما ممکن است به پوست صورت آسیب برساند، به ویژه برای کسانی که عادت دارند به صورت روزانه صورت خود را با آب داغ بشویند.

شستن صورت با آب داغ باعث گشادی رگ ها می شود

دکتر راشل نظریان عضو گروه پوست شوایگر به مجله Marie Claire گفت: آب گرم و دمای بالا باعث گشاد دائمی شدن رگ‌ها و مویرگ‌ها خواهد شد که این امر موجب قرمزی پوست و بروز بیماری رزاسه می‌شود.
 
کارشناسان دیگر نیز در این مورد اتفاق نظر دارند و می‌گویند آب داغ می‌تواند با از بین بردن چربی‌های محافظ صورت، پوست آن را خشک کند وحتی باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوست شود.
 
کی اسکات، متخصص مراقبت از پوست در مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی میل گفت: دوش آب گرم می‌تواند باعث ایجاد و تشدید شبکه‌های مویرگی شکننده در گونه‌ها شود، در نتیجه شبکه‌های مویرگی غیرجذاب و قابل مشاهده‌ای ایجاد می‌کند و باعث بدتر شدن وضعیت پوست می‌شود.
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

کرونا در بدن شماست اگر این ۲ رایحه را متوجه نمی‌شوید!

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از دست دادن حس بویایی و چشایی از نشانه‌های اصلی ابتلا به ویروس کرونا به شمار می‌رود. به تازگی پژوهشی به انجام رسیده که نشان می‌دهد در صورتی که شما قادر نباشید برخی رایحه‌های مشخص را بو کنید، زنگ خطر ابتلا به کرونا برای شما به صدا در آمده است.

طبق اعلام پایگاه خبری «یاهو»، در این پژوهش که در هند به انجام رسیده، محققان در ابتدا ۲۵ رایحه را انتخاب و از میان آن‌ها در نهایت ۵ رایحه مختلف که به شکل فراوان در آشپزخانه‌های این کشور استفاده می‌شد را انتخاب کردند. پژوهشگران در این مطالعه دریافتند کسانی به شکل خاص در بویایی «نعنا فلفلی» (که به آن سوسنبر هم گویند) و «روغن نارگیل» با مشکل روبرو هستند، باید تست کرونا دهند.

اگر شما قادر به بویایی این دو رایحه نیستند، به احتمال زیاد کرونا گرفته اید

روغن نارگیل

در این پژوهش که نتایج آن در پایگاه «Medrxiv» منتشر شده، ۵ رایحه کاملا متفاوت که شناسایی آن را برای مخاطب آسانتر می‌کند، انتخاب شد. این رایحه‌ها شامل: نعنا فلفلی (سوسنبر)، رازیانه، روغن نارگیل، سیر و هِل می‌شد. در این پژوهش که هنوز به چاپ نهایی نرسیده و در دست بررسی است، شماری از افراد مبتلا به کرونایی که علائم بیماری نداشتند، شرکت کرده بودند. پس از جمع آوری داده‌ها، محققان دریافتند مبتلایان به کرونایی که علائم بیماری را ندارند، با بویایی دو رایحه یعنی «روغن نارگیل» و «نعنا فلفلی» (سوسنبر) مشکل دارند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

ساخت اولین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در کشور

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بابک نگاهداری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان و مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: توانستیم اولین نمونه واکسن نسل جدید ویروس کرونا و نوترکیب  را بسازیم و  به دانش فنی ساخت نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست یابیم.

او افزود: تا پایان آبان، آزمایش‌های حیوانی روی این واکسن انجام می شود و تا ابتدای سال آینده، وارد بازار خواهد شد. در واقع این واکسن در مرحله آزمایش‌های حیوانی است و  پس از اخذ مجوز‌ها، وارد فاز انسانی و تولید انبوه خواهد شد.

نگاهداری تصریح کرد: این فناوری در اختیار ۵ کشور است که ایران در زمره این دسته از کشورها قرار دارد و  این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به این دانش فنی رسیده‌ است.

مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پیشروترین کشور‌ها در حوزه طراحی و ساخت ویروس کرونا به ترتیب چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، روسیه، ژاپن، هند، فرانسه و اخیرا کوبا و قزاقستان هستند که واکسن‌های آن‌ها به فاز ارزیابی بالینی رسیده اند.

مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها در حوزه کاندید‌های واکسن علیه کووید ۱۹ در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، ۴۲ کاندید واکسن در مرحله ارزیابی کلینیکی فاز انسانی هستند و ۱۵۶ کاندید واکسن در مرحله ارزیابی قبل از کلینیک یعنی مرحله حیوانی قرار گرفته اند.

نگاهداری افزود: این واکسن‌ها بر پلتفرم سکو‌هایی نظیر ذرات شبه ویروسی، RNA، ویروس‌های نوترکیب، زیر واحد‌های پروتئینی، وکتور‌های ویروسی غیر تکثیر شونده، ویروس ضعیف و ویروس غیر فعال و DNA طراحی و ساخته شده اند.

مدیر گروه بیوتکنولوژیک دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اولین گروهی در کشور هستیم که ویروس انسانی تکثیر شونده را برای ساخت واکسن کرونا مهندسی کرده ایم، ما در این پروژه یک ژن پروتئین ویروس کرونا را سنتز کردیم و سپس به داخل ژنوم ویروس سرخک بردیم و ویروسی ساخته ایم که هم واکسن سرخک و هم یک پروتئین از ویروس کرونا را در بدن انسان تولید می‌کند.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان ادامه داد: در حال تست واکسن خودمان روی نمونه‌های حیوانی هستیم و برنامه ریزی برای تولید انبوه آن با همکاری شرکت‌های دانش بنیان دیگر و بردن واکسن در فاز انسانی تا انتهای سال ۹۹ را در دستور کار داریم.

نگاهداری تاکید کرد: غیر از ما ۵ شرکت و مجموعه تحقیقاتی در دنیا وجود دارد که به تکنولوژی بسیار پیشرفته ساخت واکسن با مهندسی ویروس سرخک برای کرونا دسترسی دارد.

او گفت: واکسنی که ما ساخته ایم دارای مزیت‌هایی مانند قیمت پایین، تکنولوژی تولید، استفاده از آن در واکسیناسیون عمومی اطفال به صورت فراگیر و ... است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

مصرف امگا3 در بارداری چه فواید و خطراتی دارد؟

مصرف امگا3 در بارداری میتواند فواید و عوارضی برای مادر باردار داشته باشد. این نوع روغن ماهی نقش مهمی در رشد سیستم عصبی جنبن، به ویژه رشد مغز و چشم ها، دارند.

بنابراین، غذاهایی که در دوران بارداری مصرف می کنید، باید سرشار از امگا۳ باشند. روغن ماهی حاوی امگا ۳ بالایی است. اما آیا روغن ماهی برای سلامتی شما مفید است؟

در این مقاله درباره فواید، خطرات و روش های مصرف روغن ماهی در دوران بارداری را به شما می آموزیم.

آیا استفاده از روغن ماهی در دوران بارداری بی خطر است؟

هم بله و هم خیر. این مسئله به نوع روغن ماهی مورد استفاده شما بستگی دارد. در کل، دو نوع روغن ماهی وجود دارد:

– روغن ماهی که از بدن ماهی گرفته می شود و سالم و بی خطر است.

– روغنی که از جگر ماهی گرفته می شود و برای دوران بارداری مناسب نیست؛ چرا که سرشار از ویتامین A است و کودکتان را با مشکلات بعد از تولد رو به رو می کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

غذای کودک در حال رشد

یک پدر و مادر آگاه، باید به سلامت بدن خود و کودکشان اهمیت بدهند. شما نه تنها مسئول سلامت و تغذیه خودتان هستید، بلکه باید سلامت و تغذیه ی فرزندان خود را نیز کنترل کنید.با رشد و نمو روز افزون فرزندتان، او به مقادیر بیشتری نسبت به سایر بزرگسالان،به تأمین مواد مغذی ضروری احتیاج دارد. تأمین روزانه ی مواد مغذی کافی، به فرزندتان این امکان را می دهد تا در سلامتی او سهیم باشید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی

جایگزین قرص های پیشگیری از بارداری

 

 

افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند از قرص های ضد باردای استفاده کنند یا میخواهند از عوارض قرص ال دی به دور باشند، راه های دیگری هم وجود دارد.

استفاده از کاندوم

 

در هنگام استفاده از کاندوم، اسپرم نمی تواند خود را به تخمک برساند. کاندوم های مردانه پوشش هایی هستند که روی آلت می گذارند و کاندوم های زنانه، نوعی کیسه کوچک با یک حلقه در دو انتهای آن است که درون واژن قرار می گیرد.

کاندوم ها انواع مختلفی دارند؛ اما اغلب آن ها از لاتکس تهیه می شوند که برخی از افراد به آن آلرژی دارند.

برای هر دو نوع کاندوم، تاثیر عملکرد آن ها در هر سال، 18 درصد یا کمتر است.

دیافراگم

 

دیافراگم نوعی شی دایره ای کم عمق و به شکل گنبد است که درون واژن قرار می گیرد تا دهانه رحم را مسدود کند. دیافراگم به همراه اسپرم کش استفاده می شود که اجازه ارتباط اسپرم با تخمک ها را نمی دهد.

معایب این روش شامل عفونت های مجرای ادراری و خارش واژن است. این خارش و عفونت ها در واکنش به ماده سازنده دیافراگم یا اسپرم کش ایجاد می شود.

به دلیل خطای انسان، از هر 100 زن که از این روش استفاده می کند، سالیانه 6 و 12 بارداری اتفاق می افتد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نسرین حسنی