موارد مصرف و عوارض جانبی افلورنیتین

افلورنیتین (Eflornithine) سرعت رشد مو را به تاخیر انداخته و باعث کاهش رشد موی زاید می شود، هم چنین می تواند باعث ظریف و روشن شدن مو نیز گردد.

در زنان، رشد غیر طبیعی موهای ضخیم در نواحی که به طور معمول رشد موها کم است (برای مثال صورت) می‌تواند ناشی از اختلالات هورمونی و یا از عوارض جانبی بعضی داروها باشد. این حالت به دلیل افزایش تولید هورمون‌های آندروژنی و یا حساس شدن پوست به این نوع هورمون می‌باشد.

افلورنیتین با مهار یک آنزیم در فولیکول‌های مو که مسئول تولید مو است عمل می‌کند. وقتی که این کرم به پوست صورت و یا چانه مالیده می‌شود میزان موهای تولید شده کاهش می‌یابد.
مکانیسم اثر افلورنیتین موضعی

مکانیسم دقیق آن مشخص نیست. ممکن است باعث مهار ارنیتین دکربوکسیلاز که ساخت پلی آمین های داخل سلولی را کاتالیز می کند، شود. این پلی آمین ها برای تقسیم سلولی و تمایز ضروری هستند. مهار تقسیم سلولی و تمایز باعث کاهش سرعت رشد مو می شود.

 

فارماکوکینتیک افلورنیتین موضعی

    جذب: جذب پوستی کمتر از 1 %
    توزیع: اینکه افلورنتین از جفت عبور کرده یا وارد شیر می شود مشخص نشده است.
    متابولیسم: هیچ شواهدی از متابولیزه شده افلورنتین وجود ندارد.
    دفع: بصورت داروی تغییر نیافته از ادرار دفع می شود.
    نیمه عمر: در حالت پایدار حدودا 8 ساعت می باشد.

پماد
روش مصرف افلورنیتین

این دارو جهت مصرف خارجی می باشد. از رویش مو جلوگیری نمی کند و فقط سرعت رویش مو را کم می کند. در هنگام مصرف این کرم، نیاز به استفاده از تکنیک های برداشت موی زاید خواهید داشت. حداقل ۵ دقیقه بین برداشت مو و استفاده از کرم فاصله دهید. دست ها را کامل قبل از استفاده از کرم بشویید.

یک لایه نازک از کرم روی صورت و چانه ۲ بار در روز استفاده کنید (حداقل ۸ ساعت بین زمان های استفاده فاصله باشد). کاملا کرم را ماساژ دهید. دست ها را کاملا بعد از استفاده بشویید. محل مورد نظر را تا ۸ ساعت پس از استفاده از کرم نشویید. زمانی که کرم خشک شد، می توانید آرایش بر روی آن استفاده کنید. ممکن است طی ۴-۸ هفته بهبودی حاصل شود.

پس از قطع درمان ممکن است رویش مجدد مو را طی ۸ هفته مشاهده کنید. در صورت طولانی شدن درمان، ممکن است نیاز به آزمایشات خونی منظم داشته باشید. هر یک از موارد ذیل را گزارش کنید: خارش پوست ، راش، احساس مور مور شدن، جوش شدید پوستی، سردرد مداوم ، گیجی، اختلالات گوارشی.
هشدار ها در رابطه با مصرف افلورنیتین موضعی

    در صورت بروز واکنش های ازدیاد حساسیتی دارو قطع شود.
    در صورت استعمال روی پوست آسیب دیده ممکن است باعث ایجاد سوزش شود. در افراد حساس یا افرادی که بیش از دوز درمانی از این دارو را استفاده کنند باعث حساسیت پوستی می شود.
    ایمنی و اثربخشی در کودکان کمتر از 12 سال اثبات نشده است.

توصیه های دارویی افلورنیتین

    افلورنتین رشد سلولی را به تاخیر می اندازد و ماده زداینده مو نیست، لذا بایستی از روش های زدودن مو در صورت نیاز استفاده نمود.
    بهبودی طی 8-4 هفته رخ می دهد، با این وجود 8 هفته بعد از اتمام درمان ممکن است حالات قبلی برگردد.

Eflornithine
تداخلات دارویی کرم افلورنیتین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها و یا کرم‌هایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

تداخل خاصی گزارش نشده است.
نکاتی که قبل از مصرف افلورنیتین باید در نظر گرفته شود

به منظور حصول اطمینان از مناسب بودن افلورنیتین برای بیماری شما، باید پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

    در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
    اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل. به این دلیل که بعضی از داروها رشد موها را افزایش می‌دهند.
    اگر تا به حال حساسیت به داروی خاصی داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی کرم افلورنیتین

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبت شان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

از هر ۱۰ بیماری که کرم افلورنیتین را مصرف می‌کنند معمولاً حدود یک نفر ممکن است عوارض زیر را تجربه کند:

    آکنه، سوزش‌های پوستی، خارش، خشکی و قرمز شدن پوست: در چند روز اول، روزانه یک بار کرم را بر پوست خود بمالید تا پوستتان فرصت بهبودی مجدد را داشته باشد. در صورتی که سوزش‌ها ادامه پیدا کرد با پزشک خود مشورت کنید.
    اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف کرم افلورنیتین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌داری کرم افلورنیتین

    تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
    دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.

کاهش رشد موهای زاید با کرم افلورنیتین

 

منبع : دلگرم