بارداری مرحله بسیار زیبایی از زندگی هر زنی است. قبل از اینکه کودک دردانه شما به دنیا بیاید، شما مسئول رشد وی هستید و باید تغذیه خوب و محیط سالمی را برای رشد او فراهم کنید.

باید ها و نباید های بارداری

در اینجا به بایدها و نبایدهایی اشاره می کنیم که به کمک آنها نگرانی هایتان برطرف می شود. پس از آنها غافل نشوید.

۱. مولتی ویتامین و غذا های پروتئین دار مصرف کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، و همچنین مصرف غذا های پر از پروتئین بهترین راه برای تأمین همه غذاهای مورد نیاز کودک در حال رشدتان است؛ اما یک رژیم غذایی سالم به تنهایی، برای دوران بارداری کافی نیست.

ویتامین های مورد نیاز برای جنین سطح بالایی از مواد غذایی را در خود دارند. مادرها به مقدار زیادی از این دسته مواد غذایی مانند فولیک اسید، کلسیم و آهن احتیاج دارند.

این ویتامین ها باعث می شوند جنین رشد کند و از مشکلات احتمالی در حین تولد جلوگیری می کنند.

پزشک به شما کمک می کند تا مولتی ویتامین یا ویتامین هایی را مصرف کنید که برای مادر و جنین مفید هستند.

۲. سیگار نکشید

کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، در هنگام تولد وزن کمی دارند و بیشتر از مادران غیرسیگاری در معرض ناتوانی های یادگیری هستند.

به علاوه، کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، در دوران نوجوانی گرایش زیادی به سیگار دارند و معمولاً خیلی زود سیگار کشیدن را شروع می کنند؛ به دلیل اینکه از نظر بدنی به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده اند.

۳. زیاد بخوابید

تغییر سطوح هورمونی، انتظار و عصبانیت، معمولا در ۹ ماه  بارداری باعث اختلال در خواب می شود. بارداری به ویژه ،در سه ماه آخر، خیلی کلافه کننده است و شما به خواب بیشتری نیاز دارید.

اگر حس می کنید که خسته اید، یک چرت کوتاه بزنید و هر وقت توانستید بخوابید. زمان خواب تان را تنظیم کنید و آن را بر هم نزنید.

هر شب بین ۹ - ۷ ساعت بخوابید. خستگی شما به این معنی است که جنین تان خسته است و به استراحت نیاز دارد؛ پس بیشتر بخوابید.

۴. الکل ننوشید

مصرف الکل در بارداری الکل بر رشد جنین تأثیر بدی می گذارد. کسانی که در زمان بارداری الکل می نوشند، کودک خود را به سندرم الکل جنینی (FAS) مبتلا می کنند.

نشانه های این سندرم عبارتند از:

- وزن کم نوزاد در هنگام تولد؛

- ناتوانی در یادگیری؛

- مشکلات رفتاری؛

- مشکلات رشدی.

حتی مقدار کمی الکل مشکل ساز است. نوشیدن الکل در دوران بارداری کار اشتباهی است!

۵. ورزش کنید

بعضی از خانم های باردار فکر می کنند نباید دست شان را به سیاه و سفید بزنند؛ اما امروزه ثابت شده که ورزش کردن برای مادر و کودک خیلی مفید است.

در واقع، ورزش منظم باعث می شود در دوران بارداری به خیلی از مشکلات دچار نشوید؛ مشکلاتی مانند:

-  بی خوابی؛

- درد عضلانی؛

- افزایش وزن؛

- مشکلات خلق و خو.

اگر تا قبل از باردار شدن عادت به ورزش منظم داشتید، آن را ادامه دهید. درباره کارهایی که باید به صورت منظم انجام دهید، به ویژه درباره فعالیت بدنی در سه ماه دوم و سوم، با پزشکتان مشورت کنید.

اگر قبل از باردار شدن ورزش نمی کردید، برای گرفتن یک برنامه روزانه ورزشی باید با پزشکتان صحبت کنید. پزشکان درباره ورزش مناسب و راحت که برای جنین مفید باشد، به شما مشاوره می دهند.

۶. گوشت خام نخورید

گوشت و تخم مرغ خام یا نیمه پز، باعث می شوند به بیماری هایی مبتلا شوید که منشأ آنها از غذاست؛ مانند: بیماری  لیستریا و عفونت های انگلی، بیماری مشترک میان انسان و حیوان و مسمومیت غذایی.

این شرایط منجر به بیماری های خطرناکی می شود که زندگی تان را تهدید می کنند و باعث مشکلات تولد و حتی سقط جنین می شوند.

مطمئن شوید که تخم مرغ و گوشتی که در دوران بارداری میل می کنید، کاملاً پخته شده اند.

۷. غذاهای دریایی بخورید

غذاهای دریایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی همچون اسیدهای چرب امگا۳ (که برای قلب مفید است)، زینک و آهن هستند. همه اینها برای مادر و کودک مفیدند؛ اما غذاهای دریایی نیمه پز یا خام باعث بروز بعضی از مشکلات می شوند.

شاید بعضی از غذاهای دریایی باکتری ها و ویروس هایی داشته باشند که در زمان طبخ کاملا از بین می روند. خانم های باردار همچنین باید از خوردن ماهی خام و ماهی هایی که مقدار زیادی جیوه دارند، خودداری کنند!

۸. سوسیس و کالباس ممنوع!

هات داگ، سوسیس، سالمون دودی و گوشت های کنسرو شده شما را به بیماری های لیستریا و تکسوپلاسموز مبتلا می کنند.

گوشت های ورقه ورقه و تکه شده محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها هستند؛ اما پخت و پز خوب این نوع از پروتئین ها باعث می شوند باکتری های آنها از بین بروند.

شیر و پنیر پاستوریزه میل کنید. همیشه پنیرها را بشویید تا باکتری های مضرش از بین بروند.

۹.  رابطه جنسی داشته باشید

رابطه جنسی در بارداری خیلی خوب است؛ اما در حین رابطه نباید دخول یا حرکت های سنگین یا خطرناکی انجام دهید.

اگر رابطه جنسی برای بارداری شما مشکلی به وجود نمی آورد، ایرادی ندارد. اگر احساس ناراحتی می کنید، حالت های مختلفی را امتحان کنید.

اگر درباره امنیت و مقاربت در دوران بارداری سؤالی دارید، با پزشکتان در میان بگذارید.

۱۰. محصولات لبنی پاستوریزه نشده، نخورید

کلسیم برای جنین در حال رشد خیلی مفید است؛ اما مادرهای باردار  باید حواس شان به محصولاتی که می خورند، باشد.

شیر خام نخورید و اگر شیر پاستوریزه نشده که اصلاً نخورید! حتما شیر را بجوشانید تا باکتری های آن از بین بروند و بیمار نشوید.

به خصوص شیر خام ممکن است باکتری لیستریا داشته باشد. این باکتری باعث بیماری، سقط جنین یا حتی مرگ می شود.

۱۱. تمرینات یوگا انجام دهید

حرکت های سنگین یوگا را انجام ندهید؛ اما حرکت های ساده آن را تمرین کنید؛ چون برای سلامتی مفید است.

در کلاس های یوگایی شرکت کنید که برای مادران باردار طراحی شده اند. مربی های این کلاس ها می دانند که چه حرکت هایی برای شما مناسب هستند و چه حرکت هایی را نباید اصلاً انجام دهید.

۱۲. در وان داغ یا سونا ننشینید

وان داغ و سونا خیلی آرامش بخش هستند؛ اما هوای خیلی داغ وان، جکوزی و سونا ممکن است برای شما خطرناک باشد.

در واقع، تحقیقات نشان داده که استفاده از یکی از آن ها، در سه ماه اول بارداری خطر سقط جنین را دو برابر می کند. غلط زدن در آب داغ، دمای بدن را بالا می برد و باعث می شود تا کودک ناقص به دنیا بیاید.

۱۳. واکسن آنفولانزا بزنید

خانم های باردار باید واکسن آنفولانزا بزنند. البته دقت کنید در صورتی می توانید این واکسن را تزریق کنید که منع دارویی نداشته باشید.

واکسن حاوی ویروسی است که زنده نیست. شما از واکسن سرماخوردگی بیمار نمی شوید. اگر در دوران بارداری آنفولانزا بگیرید، خطرات بیشتری را نسبت به خانم هایی که باردار نیستند، به جان می خرید. واکسن از شما و جنین در حال رشدتان، محافظت می کند.

۱۴. کافئین کمتری مصرف کنید

کافئین ممکن است از جفت عبور کند و ضربان قلب جنین را افزایش دهد.

تحقیقات جدید گزارش داده که خانم های باردار می توانند روزی یک یا دو فنجان قهوه بنوشند؛ اما باید دور لاته دوبل را یک خط قرمز بکشند!

۱۵. وزن تان را هوشمندانه افزایش دهید

اینکه شما باردار هستید درست است؛ اما نباید به اسم دو نفر هر چه را که دوست دارید بخورید. به جای آن، راهکار داشته باشید که با کمک آن بدانید چه چیزهای را به چه میزان باید مصرف کنید.

مضرات اضافه وزن در دوران بارداری برای کودک بیشتر از فایده های آن است. در سه ماه اول بارداری شما تنها به ۱۰۰ کالری اضافه تر نیاز دارید تا غذای کافی به جنین تان برسانید.

در سه ماه سوم، تعداد کالری های اضافه به ۳۰۰ کالری در روز باید برسد.

۱۶. جعبه حیوانات خانگی تان را تمیز نکنید

اشکالی ندارد اگر به حیوانات خانگی دست بزنید؛ چون بعد از آن می توانید دست تان را بشویید؛ اما جعبه گربه را تمیز نکنید.

فضولات گربه، میلیون ها باکتری و مواد مضر دارد. یکی از انواع آنها برای مادران باردار خطرناک به شمار می رود.

اگر شما به فضولات آن ها دست بزنید، در دوران بارداری با مشکلاتی مانند: سقط جنین یا زایمان زودهنگام رو به رو می شوید. کودکانی که با این مواد خطرناک در تماس باشند، ممکن است به صرع یا عقب افتادگی ذهنی دچار شوند.

۱۷. به مطب دندانپزشک مراجعه کنید

رفتن به مطب دندانپزشک طی دهه ها برای خانم های باردار ممنوع بود؛ چرا که آنها می ترسیدند باکتری یا عفونت مطب، آنها را بیمار کند؛ اما حالا می دانیم که این یک باور غلط است.

کالج آمریکایی زنان و زایمان توصیه کرده است که خانم های باردار باید اول دندان های خود را خوب بشویند و بعد به دندانپزشک مراجعه کنند.

یادتان نرود که حتما به پزشک بگویید که باردار هستید!