اختلال پرخوری چیست؟

همه ما هر از گاهی بیش از حد غذا می خوریم. اما اگر به طور مرتب پرخوری می کنید در حالی که احساس می کنید کنترلی روی خود نداشته و قادر به توقف پرخوری خود نیستید، ممکن است دچار اختلال پرخوری شده باشید. اختلال پرخوری یک اختلال تغذیه ای شایع است که در آن شما مرتبا مقدار زیادی غذا را می خورید در حالی که احساس می کنید قدرتی برای توقف آن ندارید و در طول مدت غذا خوردن و بعد از آن به شدت درمانده و پریشان هستید.

شما ممکن است تا حدی بخورید که به دردسر بیفتید سپس تحت تاثیر احساس گناه، شرمندگی یا افسردگی بعد از آن به ستوه آمده و خودتان را برای عدم کنترل خودتان اذیت کرده یا از چیزی که پرخوری وسواسی با بدن شما می کند دچار نگرانی شوید. اختلال پرخوری معمولا در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود، اغلب بعد از یک رژیم سخت.

در طول اختلال پرخوری، شما ممکن است حتی زمانی که گرسنه نیستید هم بخورید و خیلی بعد از اینکه سیر شدید هم به خوردن ادامه دهید. همچنین ممکن است آنقدر سریع غذا بخورید که به سختی متوجه چیزی که می خورید یا مزه می کنید باشید. با این حال برعکس بیماری بولیمیا، هیچ تلاش قاعده مندی برای جبران پرخوری ها از طریق استفراغ، روزه یا ورزش بیش از حد وجود ندارد.

ممکن است حس کنید که زیاده روی در خوردن برای لحظات کوتاهی آرامش بخش است و به تسکین عواطف ناخوشایند و احساس استرس، افسردگی یا اضطراب کمک می کند. اما سپس واقعیت خودش را نشان می دهد و شما در احساس تاسف و تنفر از خود غرق می شوید. پرخوری اغلب به اضافه وزن و چاقی منجر می شود که فقط خوردن افراطی را بیشتر می کند. هرچه احساستان در مورد خودتان و ظاهرتان بدتر باشد، برای مقابله با این احساس بیشتر از غذا استفاده می کنید.

این یک چرخه معیوب می شود: خوردن برای رسیدن به احساس بهتر، بدتر شدن احساس و باز گشتن به سمت غذا برای تسکین و جبران. به همان اندازه ای که خود را در مقابل اختلال پرخوری بدون قدرت حس می کنید به همان اندازه هم دانستن اینکه اختلال پرخوری قابل درمان است دارای اهمیت می باشد. می توانید بیاموزید که چرخه پرخوری را بشکنید، عواطف خود را بهتر مدیریت کنید، رابطه سالم تری با غذا ایجاد کنید و کنترل تان روی مساله خوردن و سلامتی را دوباره به دست آورید.
علائم و نشانه ها

اگر اختلال پرخوری داشته باشید ممکن است نسبت به عادت های تغذیه ای خود احساس خجالت و شرمندگی کنید‌ و تلاش کنید که علائم خود را با خوردن در خفا پنهان نمایید.
علائم رفتاری اختلال پرخوری و خوردن افراطی

    ناتوانی در متوقف کردن خوردن یا کنترل آن چیزی که می خورید.
    خوردن سریع مقادیر زیادی غذا
    خوردن حتی به هنگام سیری
    پنهان کردن یا ذخیره سازی غذا برای اینکه بعدا در خفا خورده شود.
    نرمال غذا خوردن در حضور دیگران اما پر کردن شکم در تنهایی
    خوردن مداوم در طول روز بدون اینکه در غالب وعده های منظمی باشد.

علائم عاطفی

    احساس استرس و تنشی که فقط با غذا خوردن تسکین پیدا می کند.
    شرمندگی در مورد مقدار غذایی که می خورید.
    احساس کرختی در هنگام پرخوری مثل اینکه شما واقعا آنجا و در حال خوردن نباشید یا اینکه روی حالت خودکار باشید.
    هیج وقت احساس رضایت از خوردن خود ندارید. مهم نیست که چقدر خورده اید.
    احساس گناه، تنفر یا افسردگی بعد از پرخوری
    ناامیدی در کنترل وزن و عادت های غذایی

دلایل و خطرات اختلال پرخوری

به طور کلی ترکیبی از چند چیز با هم، باعث ایجاد اختلال پرخوری می شود که شامل ژن ها، احساسات و تجربه های یک فرد می باشند.